OpsGenie, Atlassian tarafından tahminlerime göre yaklaşık 20 ciro çarpanı ile $295M’a satın alınan bir akıllı bilgilendirme ve uyarı yönetim sistemi. Kurumsal iş yazılımları ile ünlü Atlassian’ın borsa değeri 30 Milyar Doları aşmış durumda ve son dönemde yaptığı şirket alımları ile ön plana çıkıyor.
OpsGenie kurucusu Berkay ile Glocal Podcast’te yaptığım röportajda, bu satın almanın nedenlerini irdeledik. Bu pazardaki büyük fırsat ve Atlassian’ın bu alana girişini (time to market) hızlandırmak istemesi başlıca sebepler. Bu stratejik alımlarda doğru zamanlama büyük çarpanlar yaratırken, pazar olgunluğuna göre geç veya erken satımlar ise şirketlerde hızlı büyüme bile olsa borsa çarpanlarının altına kadar inebiliyor.
1. İletişim ve İş Akışı Odağı
OpsGenie odağını, rakipleri gibi yapay zekâ veya öngörücü (predictive) modellere vermek yerine, iş akışı ve iletişim yollarına yoğunlaştırdı. Yapısı itibariyle bir şirket içerisindeki birçok kişi ve birim ile uyarı noktalarında iletişime odaklanan OpsGenie, Atlassian’ın vizyonuna paralel bir yapı kurdu:beraber daha hızlı ve zeki çalışan takımlar.
Proje yönetim aracı Jira’ya bu özellikleri eklemek isteyen Atlassian, OpsGenie’yi satın alarak yazılımsal kesintileri otomatik haber vererek aksiyon alan JiraOps’u piyasaya sürdü.
Biz özellikle bir uyarı olduğunda, bundan ilk haberdar olacak kişilerin yaşayacağı durumu düşünerek kullanıcı deneyimini ve ürünü tasarladık. – Berkay Mollamustafaoğlu
2. Ürün Uyumu
Atlassian ürünleri ile mükemmel bir uyum yakalayan OpsGenie, müşterilerinin kesinti problemlerini daha hızlı çözmesini sağlayarak operasyonlarına büyük verimlilik kattı. Gerçekleşen bir olay sonrası hali hazırda Confluence ve Jira gibi kritik öneme sahip benzer ürünleri oluşturma ihtiyacını hisseden OpsGenie, bu finansal kaynağa sahip olmadığı için en başından bu ürünler ile çift yönlü entegrasyona gitti. Hali hazırda Bitbucket, Statuspage ve Bamboo gibi Atlassian ürünleri ile güçlü bütünleşme yaşayarak kapıyı araladı.
OpsGenie ilk günlerinden itibaren bir ekosistem oyunu oynayarak, değer zincirinde kendisinin önünde ve arkasında yer alan birçok yazılım ile entegre çalıştı. Bu şekilde adını potansiyel satın alabilecek şirketlere duyuran OpsGenie, Atlassian’ın da dikkatini çekmiş olmalı ki, yalnızca bir avuç şirketin sıfırdan oluşturduğu bu pazarda, Atlassian OpsGenie’yi satın alabilmek için büyük uğraş verdi.
3. Kültürel Sinerji
Atlassian seri yatırım turları alarak büyümek yerine, OpsGenie’ye benzer şekilde uzun bir süre kendi kaynakları ile bootstrap ederek ilerledi. Bu yolun sonunda halka arz olan şirket, aynı OpsGenie’nin de benimsediği gibi, sıkı müşteri geri bildirim döngüleri ve üründe sürekli iterasyonlar ile ürün pazar uyumu yakaladı, pazarda kendi yerini buldu.
OpsGenie’nin ürün ve müşteri merkezli kültürü ile teknolojik yenilikler odağı bu satın almayı kültürel olarak da destekledi. Birleşme ile sinerjinin kuvvetlenmesi ile, Atlassian’a biraz Türk kültürü aşılarız artık 🙂
4. Pazar Fırsatı
Akıllı bilgilendirme pazarının ulaşacağı potansiyel büyüklüğü tahmin etmek zor. Yine de müşteriye dokunma noktalarının hızla büyüdüğü teknoloji ortamında, sistemlerin efektif çalışması ve kesintiye uğramaması her zamankinden daha önemli. Bunun farkında olan büyük şirketlerin çoğu, bunu sağlayan yönetim ürünlerini benimsemeye başladı. Bu trendin alt segmentlere ve farklı coğrafyalara doğru büyüyerek ilerleyeceği konusunda da şüphe yok.
Bu pazarda belirli bir konumda kendisini kabul ettirmiş olan birkaç şirket bulunmaktadır. Bu şirketler içinde bulunan PagerDuty de yakın zamanda borsaya açıldı ve piyasa değerini 4 Milyar Dolar civarına çıkarmayı başardı. Atlassian bu satınalma ile pazar lideri ServiceNow ile çarpışacağa benziyor. Pazar fırsatı, aynı iş akış yönetimi veya otomasyon yazılımlarına paralel olarak hızla büyüyor.
5. Takım Kalitesi ve Zamanlama
Berkay’ın da Glocal yayınında bahsettiği üzere, OpsGenie oluşturulması imkânsız bir teknolojiye veya kendisini, çekici bir satın alma hedefi haline getirecek çok büyük bir müşteri tabanına sahip değil. Ancak böyle kapsamlı bir ürün, kısa sürede oluşturulamaz ve bu esnada kaybedilen zaman, beraberinde yukarıda da bahsettiğimiz pazar fırsatlarının da kaçmasına neden olabilir. Ürünün pazara çıkış süresinin önemi, eminim Atlassian’ın hızlı hareket etmesi konusunda da önemli bir faktör oldu ve şirket, fırsatlar konusunda oldukça heveslendi.
Bu satınalma Atlassian’ın hızlı pazara giriş isteği ve takım kalitesinin bir sonucuydu. Geçtiğimiz 7 yılda yalnızca 1 saatlik aksama süresi yaşadık. – Berkay Mollamustafaoğlu
OpsGenie, altyapı yazılımlarında neredeyse 20 yıldır beraber çalışan mükemmel bir ekibe sahip. Böyle bir ekibi sıfırdan bir ara getirmek, eğer imkansız değilse bile, çok çok zor olduğu kesin.
OpsGenie’nin başarılı olmasında en büyük etken bu süreç içerisinde Türkiye’de çok yetenekli mühendislerden oluşan bir ekip oluşturup pazardaki diğer ürünlerden teknolojik olarak daha üstün ürünler geliştirebilmemiz oldu. – Berkay Mollamustafaoğlu
Robotik otomasyon ve süreç otomasyonu şirketlerinin hızla adaptasyon kazandığı bu dönemde, Atlassian gibi işbirliği ve iş akışı odaklı bir kurumsal yazılım firmasının da yatırımlarını bu alana yoğunlaştırması kaçınılmazdı. Gerek OpsGenie gibi dikey işlevsellik ve belli bir sektöre odaklanan gerek daha yatay iş akış otomasyonu şirketlerinin alımlarının devam edeceğini düşünüyorum.