Türkiye’deki girişimleri paylaştığımız serimizde gözümüze çarpan girişimlerden Agrovisio; Uydu görüntülerini ve Türkiye’de ilk olarak konumlandırdıkları toprak haritalarını, yapay zeka yardımı ile üreticinin verim potansiyelini daha tohumlar toprağa verilmeden tespit ederek yükseltiyor, tedarikçinin de fiyat ve verim sorularını daha ürünler hasat edilmeden yüksek isabetle cevapladığını iddia ediyor.
Sizlerle girişimleri paylaşırken olabildiğince anlaşılabilir olmaya dikkat ediyoruz. Agrovisio girişimini ilk etapta anlamak zor olabilir. Tarımı geliştirme ve topraklardan daha iyi verim elde edilmesini sağlayan bir girişim olarak da dile getirebiliriz.
Workup Girişimcilik Programı‘nın beşinci dönemine kabul edilen Agrovisio, Aralık 2017’de ODTÜ Teknokent’te ODTÜ’lü üç girişimci Osman Baytaroğlu, Emre Tunalı veCaner Çalık tarafından kuruldu. Ekip yaklaşık 10 kişiden oluşuyor.
Agrovisio, her sezon tarla tarla hangi ürünlerden verim alınabileceğini söylüyor, ürünlerin gelişimleri sırasında oluşabilecek riskleri gün gün hesaplıyor, on binlerce dönüm tarlayı otomatik olarak tespit edip sınıflandırarak ekili alan, verim, rekolte ve hasat bilgilerini sunuyor.
Özetle; Ekimden hasata tarımın ihtiyacı olan sürdürülebilirlik, öngörü ve planlama ihtiyacını karşılıyor.
Girişimin hedefi, her yerden ve her zaman erişilebilen, gerçek zamanlı olarak güncellenen, tarla ölçeğinden ulusal ve uluslararası ölçeğe sonuçlar üretebilen, kişiye ve kuruma göre özelleştirilebilen, sonuç olarak da sunduğu veriler üzerinden aksiyon alarak çözüm üretebilen bir tarımsal karar destek platformu olmak. Bu konuda mühendislik çalışmalarını ODTÜ Teknokent’te sürdürüyor.
Dile getirdiğimiz gibi Türkiye’de çalışmalarına başlayan girişim, burada istediği sonuçları aldıktan sonra, komşu ülkelerdeki; buğday, arpa, pamuk, mısır, ayçiçeği gibi stratejik tarım ürünlerine odaklanarak ölçeklenebilir, sistemli ve hassas çözümler üretmek istiyor.
Tarım, ülkelerdeki dağınık yapısı, tarım alanlarının uzaklığı ve tarım pratiklerinin gelenekselliği sebebiyle teknolojiye en uzak kalmış sektörlerden biri. Bu durum tarımı, yenilikçi çözümler ile dönüşüm potansiyeli en büyük sektör haline getiriyor. Agrovisio ise tarımda doğru bilgiye dayalı güvenilir kararlar alması için paydaşlara yardımcı oluyor.
Agrovisio ile satışını Haziran 2019’da gerçekleştirdi. Aylık ortalama %200 olarak büyüyor. Bu büyümenin açık rakamlarını da ilerleyen dönemlerde ayrıca paylaşacağız.
2017 yılında ClimateLaunchpad’in düzenlediği yarışmada ulusal ayakta 1. ve uluslararası çapta ise “Sürdürülebilir Toprak Kullanımı” temasında finalist olan Agrovisio, bu süreçte kısa bir ön kuluçka programı ile hayata başladı. Sonrasında ODTÜ Teknokent’te kuluçka programına kabul edildi ve son olarak da yukarıda bahsettiğimiz gibi Workup’ın beşinci dönemine seçildi.
Girişimin kurucu ortağı ve CEO’su Osman Baytaroğlu’na, girişimi büyütme sürecinde ne tür zorluklar yaşadığını sorduk. “Tarım gibi teknolojiden uzak kalmış ve geleneksel pratiklerini muhafaza etmeye meyilli bir sektörde yeni bir değer algısı yaratmanın ve yeni bir bilgi kaynağı sunmanın oldukça zor olduğunu tecrübe etmiş durumdayız. Bu süreçte ürün pazar uyumunu yakamak oldukça zorlu bir süreç olarak karşımıza çıktı. Öte yandan üreticiden tedarikçiye, perakendeciye ve hatta tüketiciye kadar önem arz eden bu bilgilerin yavaş yavaş tanıtımının yapılmasıyla birlikte ilgi ve talep hızlı bir şekilde artmaya başladı.” cevabını aldık.