Facebook sponsorlugunda, Deloitte geçenlerde bir etki analizi raporu açıkladı. Gelin raporun bulgularını beraber yorumlayalım:

(1) Türkiye’de ticari amaçla en çok kullanılan sosyal ağların ilk 4’ü Facebook’a ait (Whatsapp, Facebook, Messenger, Instagram). “Adreslenebilir” nüfusun %81’i her gün bu ağları kullanıyor.

(2) Facebook’un oluşturduğu tekel Internet üzerinden ticaretin önünde en büyük darboğaz.

Facebook her tekel gibi bir eliyle verdiğini öbür eliyle alıyor.

Mesela Türkiye’nin en büyük e-ihracatçısı Modanisa’nın, Facebook ile ilişkilendirilen geliri cirosunun %40. Modanisa pazarlama bütçesinin %40’ını Facebook üzerinde harcıyor.

(3) “Tüketicilerin %80’inden fazlası işletmelerle iletişime geçebilmek için WhatsApp, Instagram Direct, Facebook Messenger mesajlaşma kanallarını kullanmaktadır.”

Yani Facebook ülkemiz için kritik ekonomik altyapı ve ulusal güvenlik konusu haline gelmiş durumda.

(4) Son olarak rapordaki şu önemli bulgu ile bitirelim:

“insanlar arkadaş, akraba veya iş arkadaşlarının ulusal veya dini bayramlarını kutlamak için WhatsApp gibi mesajlaşma uygulamalarından ağırlıklı olarak faydalanmaktadır.”

 

Raporun tamamı için tıklayınız.